fredag den 17. juli 2015

Store Stygge Stille og Rolige Storebælt

Splitte mine bramsejl -og Amar Krokodillens lasede storsejl - Så går det hurtigt for den gode gammeljomfru. Siden Femø har vi været i Agersø og taget den smukke indsejling til Skælskør. Frihavnen og den lille fiskerestaurant der, kan kraftigt anbefales. (Bådudstyrsbutikken, hvor de hele tiden er til kaffe eller på værkstedet kan ikke...) Men: Stegt skrubbe og så en gang rabarbersuppe med kanel-is på frihavnen, så bliver livet bare ikke meget bedre.

Her ses familien efter for 2. gang at være gået forgæves til bådudstyrbutikken på havnen. Her var ejeren, Torben, så gået til kaffe og Connie var ikke kommet hjem fra sit andet arbejde endnu. Da det endelig lykkedes at fange Connie fik kaptajn Hau nådigst lov at købe et søkort over storebælt fra 2013 til den nette sum af 157 kroner...

Men her ses en guldstund med skrubber og de bedste nye kartofler på frihavnen i Skælskør

I morges var vinden vendt fra vest til øst, så vi gik både ind og ud for sejl i det smalle løb, hvor man liige skal holde tungen lige i munden, ikke sandt. Note to kaptajn Hau:  ikke mosle med forsejl på fordækket og svare på spørgsmålsbombardement fra sin 3-årige, samtidig med at man skal holde sig inden for 10 meter snæver sejlrende... Tsk tsk, den lader vi lige stå lidt.... Som Amagerkrokodillen på en lav sandbund et par meter syd for sejlrenden......

Her ses Mads med det skotske venskabsflag i baggrunden... måske kan Storebæltsbroen anes svagt i billedet også

Men men kære læsere, dagens helt store nyhed er at vi har krydset det store Storebælt som viste sig fra sin blide side med en let sidevind hele vejen fra nord om Agersø og til Langeland. Vildt fedt. Frede legede med plastikdyr i en gryde på cockpitgulvet under sejladsen og Anker faldt i søvn til Wall-E, så det var ornli syg nice voksensejlads. Eneste drama var en SOB (sut over bord).
Efter at have krydset Langelands nordsspids blæste det op og store tunge uvejrsskyer indhentede os øst fra, så vi søgte ly i Lohals havn på Langelands nordvestkyst og her ligger vi i skrivende stund til fredagsvisessang på havnen. Der er rom i glasset og store dagdrømmerier om at købe naboskibet: Lady Chris fra Sakskøbing- en skønhed af et tomasters sejlskib med 5 kahytter, to badeværelser, isoleret,  2  X 100 liters vandtanke, regnvandstank, kummefryser og gas i køkkenet- og så sejler den efter sigende op til 16 knob for sejl! Lady Chriss kan købes for den nette sum af 1 million kroner - så vi kunne jo liiige sælge lejligheden og flytte permanent i Lynetten og leve drømmen ud. Havde det nu været om 2 år, hvor vi planlægger den store langturssejlads, så havde vi slået til! Søde søde sejlerdrømme. Men hvad gør det - vi har en velsejlende krokodille, en fyldt ølautomat og to søde sovende englebørn. Imorgen går turen til Svendborg, hvor vi er så heldig at få en ny og frisk?! gast - kendt på de syv verdenshave som den uforlignelige Kriksyyyyy!