onsdag den 20. juli 2011

Mission fuldført, next stop: Aktuelle kolonier

20. Juli. Simrishamn - Tejn. Vind. 0-6 m/sek. 121 sømil

Efter at have inspiceret Simrishamn drog vi videre nordpå mod Åhus, men den friske søluft (der blæste fra nord) fik os på andre tanker. Da vi allerede har dannet os et validt indtryk af de post-kolonielle tilstande i Syd-Sverige, besluttede vi os for at gå videre til næste opgave i missionen: At udrede og udbedre eventuelle problematiske tilstande i de nuværende østlige kolonier - i første omgang Bornholm (First we take Manhattan). Vi vendte derfor Ama'r Krokodillens flab sydpå og satte kursen mod Allinge med håb om at ankomme ca. kl 20.

Her ses i øvrigt Kaptajn Hau øve sig i "indigenous non-verbal communication techniques".

Turen over Østersøen gik fint, på nær da vi ramte vindstille cirka midtvejs, og måtte gå for motor ca. 6 sømil, herefter blæste det en smule op igen og vi red afsted på de herlige Østersø'ske bølger. Efter at have sejlet fra Simrishamn kl. 11 og ca. 7 timer efter var vi ud for Bornholms nordkyst.

Der var proppet i Allinge og de havde vitterligt lukket for havnen, så det blev i stedet til næste havn sydøst-over: Tejn Havn, som på trods af navnet, er knapt så hyggelig som man ellers forventer af en Bornholmsk standard. Hvad havnen manglede havde havnefogeden til gengæld. Virkelig sød fyr, der tilbød at køre os til en restaurant 1,5 km. tilbage mod Allinge. Vi var dog midt i maden så vi takkede pænt nej.

Ama'r Krokokdillen fandt sig en rigtig fin nabo-veninde. En dejlig sejlbåd af den lidt mere korpulente Grinde-type, som havde nogle søde mennesker, et ældre bornholmsk ægtepar, om bord.

Imorgen ligner en regnvejrsdag, så vi tager nok en slapper i Tejn.